Voor de sporters onder ons is het volledige gamma van Etixx in de apotheek.

 

Sportvoeding

Etixx Sports Nutrition is ontwikkeld met, en wordt gebruikt door atleten die behoren tot de absolute wereldtop. Hun missie is om optimale sport prestaties te ondersteunen door de ontwikkeling van een volledig productgamma van unieke, innovatieve formules, gemaakt met superieure ingrediënten, ondersteund door een hoogkwalitatieve product testing. Vandaag en in de toekomst, staat Etixx voor de gouden standaard in sportvoeding

Visie

Etixx werd opgericht in 2009. Het was van meet af aan hun bedoeling als bedrijf om atleten te ondersteunen voor, tijdens en na hun prestaties. Daarom creëerden ze een groot aanbod uitgekiende, gebalanceerde voedingsproducten en supplementen aangepast aan de noden van al wie met overtuiging aan sport doet, professioneel, als amateur, of gewoon, voor het plezier.

Een bijzonder merk

De meeste traditionele supplementenmerken zagen het levenslicht in de wereld van fitness, gewichtheffen en power training. Daardoor zijn ze vaak gericht op fysiek zichtbare resultaten, zonder veel aandacht voor het feit of het hele plaatje voor de atleet klopt: of hij zich algemeen goed in zijn vel voelt.

Etixx is anders: ze benaderen onze activiteiten puur vanuit een wetenschappelijk standpunt, met een focus op de gezondheid en het welbehagen van de sporter. Dat doen ze door samen te werken met een gevarieerd team van specialisten uit verschillende sectoren zoals biochemici, medische specialisten (bijv. sportartsen en kinesisten), biomedische wetenschappers, farmacologen en topsporters van wereldklasse.

 

Als sporter kan je pas optimale sportprestaties leveren als je lichaam optimaal functioneert. En ons lichaam kan pas optimaal functioneren wanneer het de voedingsstoffen binnenkrijgt die onze cellen echt nodig hebben. Bovenstaande afbeelding toont aan wat een sporter, ongeacht welke sport hij beoefent, nodig heeft om optimaal te functioneren. Brandstof, bouwstof, beschermstof en hydratatie zijn 4 essentiële componenten die een sporter hiervoor nodig heeft. Indien een sporter niet voldoende aandacht spendeert aan 1 van deze componenten dan zal dit een negatief effect hebben op zijn prestaties. De brandstof en de bouwstof kan je zien als onze macronutriënten, dit zijn de koolhydraten, vetten en eiwitten. De beschermstof zijn de micronutriënten die de vitaminen en mineralen omvatten. Hydratatie verwijst logischerwijs naar de vloeistoffen.

Een inspanning kan je pas leveren als ons lichaam/spieren voldoende brandstof krijgen. Dit is ook logisch want een inspanning leveren we door spierarbeid en dit is enkel mogelijk als er energie is die onze spieren kunnen laten functioneren. Dit kan je vergelijken met een wagen waar je geen benzine in doet. De wagen zal niet ver kunnen rijden en dit geldt ook voor een sporter die niet voldoende brandstof heeft getankt voor of tijdens een inspanning. Koolhydraten (suikers) is de beste bron voor het leveren van brandstof en om spierarbeid te genereren. Vetten kunnen ook energie leveren en hebben als voordeel dat ze in vergelijking met koolhydraten meer energie produceren. 1 gram vet is goed voor 9 kcal energie terwijl 1 gram koolhydraten maar 4 kcal aanleveren. Maar vetten hebben als nadeel dat ze niet in iedere sportsituatie in aanmerking komen als brandstof. Een sporter kan slechts vet gebruiken als energiebron als aan een paar voorwaarden voldaan wordt:

  1. In de eerste plaats moet voor vetverbranding de zuurstoftoevoer voldoende zijn. Uit onderzoek is gebleken dat voor een effectieve vetverbranding de hartslag niet hoger mag zijn dan 60-70 procent van de maximale hartslag.
  2. Carnitine is een belangrijke stof die nodig is om vetten te verbranden. Zonder Carnitine kan een sporter minder goed vet verbranden. Dit is belangrijke informatie voor vegetariërs omdat Carnitine rijkelijk aanwezig is in dierlijke producten.
  3. Een sporter die niet getraind is om vet te gebruiken als energie kan moeilijker vetten inzetten tijdens een inspanning. Nuchter trainen is de beste manier om uw lichaam te leren om vetten te gebruiken als energie. Tijdens zo’n nuchtere training is ons lichaam verplicht om vetten te gebruiken in plaats van koolhydraten. Hierbij maakt ons lichaam vetverbrandingsenzymen aan die we nodig hebben om vetten om te zetten tot glucose. Een sporter die tijdens een wedstrijd deze enzymen niet heeft zal moeilijker vet kunnen verbranden en enkel koolhydraten kunnen gebruiken.

 

  1. Voor een sporter is het van belang voldoende bouwstoffen binnen te krijgen om onze cellen op de bouwen. Een spier bestaat uit duizenden cellen die na een inspanning schade vertonen. Deze schade dient hersteld te worden om spierafbraak te vermijden en spieropbouw te bewerkstelligen. Vetten en eiwitten zijn heel belangrijke bronnen als bouwstof en zijn dus onmisbaar voor een sporter.
  2. Sporters hebben in het algemeen een hogere behoefte aan beschermstoffen zijnde vitaminen en mineralen. Door overbewerking en overvloedige bemesting zijn onze landbouwgronden uitgeput waardoor onze groenten en fruit de dag van vandaag veel minder vitaminen en mineralen bevatten dan pakweg 50 jaar terug. Deze verminderde aanwezigheid vitaminen en mineralen in onze groenten en fruit, gecombineerd met een te lage inname ervan, zorgt ervoor dat sporters extra aandacht moeten hebben aan het voldoende innemen van groenten en fruit. Hierbij is variatie ook een zeer belangrijk gegeven.
  3. Ons prestatieniveau is recht evenredig met ons vochtverlies. Met dit gegeven in ons achterhoofd is het van belang om voldoende aandacht te spenderen aan onze hydratatie. Voldoende drinken voor, tijdens en na een inspanning, is van cruciaal belang om dehydratatie te vermijden en prestatieverlies uit te sluiten.