Laat de angst om te vallen je leven niet bepalen!

Volgende tips helpen je om deze vicieuze cirkel te doorbreken:

Blijf in beweging.

–> zit niet te lang stil en probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen. Geef bv. de planten water, doe huishoudelijke taken, speel met je kleinkinderen. Iedere (bijkomende) beweging, hoe klein ook, is beter dan niet actief zijn.

–> vraag aan je arts of kinesitherapeut een specifiek oefenprogramma met spierversterkende- en evenwichtsoefeningen die je thuis of in groep kan doen.

–>Gebruik een hulpmiddel zoals een wandelstok of rollator indien nodig.

Bespreek je valangst met familieleden, lotgenoten, vrienden en/of arts. Door een gesprek kan je je houding en denken ten opzichte van je angst veranderen.

Pas je omgeving en je gedrag aan zodat je het risico om te vallen verkleint.

–> vraag de buschauffeur om te wachten met vertrekken tot je zit

–> overloop samen met je familie en/of een therapeut je verblijfplaats. Breng samen de gevaren in kaart en zoek oplossing.

–> gebruik handgrepen, bv in toilet of douche als steun

–> zorg voor voldoende verlichting, doe bv het licht aan als je ‘s nachts opstaat

–> laat geen spullen rondslingeren op de grond waar je over kan struikelen

—-> Voor meer info www.valpreventie.be of kom langs in de apotheek voor meer raad.