Er liggen zonnige dagen in het vooruitzicht met bijhorende hoge temperaturen.

Wanneer het kwik stijgt kunnen mensen heel wat gezondheidsklachten ondervinden.

Warm weer is niet zo onschuldig, vaak voorkomende gezondheidsklachten zijn: uitdroging, hitte-uitputting, zonneslag, gezwollen ledematen, zonneslag en hittekrampen. Bovendien kan de ozonconcentratie ook de lucht inschieten, wat kan leiden tot irritatie van de ogen, neus en keel, kortademigheid en zelfs astma-aanvallen.

Door het warme weer is het mogelijk dat je last krijgt van bepaalde klachten. Hier geven we je een overzicht van de meest voorkomende warmte gerelateerde gezondheidsproblemen.

  • vermoeidheid
  • rode vlekken
  • slaapproblemen
  • hoofdpijn
  • huiduitslag
  • andere symptomen
  • misselijkheid
    1 )Hoe afkoelen bij warm weer?

Naast voldoende drinken is het tijdens warme dagen belangrijk dat je zorgt dat je het niet te warm krijgt.

Hier enkele tips:

Kledij bij warm weer

Door aangepast kleding te dragen kan je jezelf ook al koel houden:

  • Draag een hoofddeksel
  • Draag lichte, loszittende en lichtgekleurde kledij, een hoofddeksel én een zonnebril.

Zoek koele plekken op

  • Bewaar je inspanningen voor de koelere momenten van de dag (de ochtend en de avond).
  • Blijf zo veel mogelijk in de schaduw. Ga naar het bos en het park om te wandelen.
  • Verplaats je naar een koele plaats zoals een bibliotheek, dienstencentrum, overdekt koopcentrum, kerk, moskee of synagoge.

Koel je lichaam af

  • Bewaar je inspanningen voor de koelere momenten van de dag (de ochtend en de avond).
  • Blijf zo veel mogelijk in de schaduw. Ga naar het bos en het park om te wandelen. Verplaats je naar een koele plaats zoals een bibliotheek, dienstencentrum, overdekt koopcentrum, kerk, moskee of synagoge.
  • Neem een lauwe douche, een voetbad of een frisse duik in een zwembad.

Speciale aandacht voor ouderen

  • Zorg voor verfrissing zoals een waterspuit, een koele doek, een douche, een voetbad, …
  • Zorg dat het lichaam voldoende kan rusten

Speciale aandacht voor kinderen of baby’s

  • Zorg voor voldoende afkoelingsmateriaal zoals waterspeelgoed, zwembadjes, enzovoort.
  • Zorg dat het lichaam voldoende kan rusten

Extra aandacht voor ouderen en kinderen

  • Hou de algemene gezondheidstoestand (hydratatie, vermoeidheid, bloeddruk, …) goed in het oog. Die kan bij oudere mensen zeer snel evolueren. Herken de signalen! (link naar klachten)
  • Een hitteslag kan gevaarlijk zijn. Bel 112 als nodig.
  • 2) Huis afkoelen

Wist je dat je 85 procent van je tijd binnen doorbrengt? En dan nog vaak in je eigen woning. Een koele woning is dus geen overbodige luxe op warme dagen. Als je gevoelig bent voor ozon, blijf dan binnen, want daar zijn de ozonwaarden lager. Een koele woning is dan een noodzaak!

 

Belangrijk is om je huis tijdens warme dagen goed koel te houden. Hier zijn enkele tips:

  • Kies voor een groendak en groengevels.
  • Verf je dak wit.
  • Plaats extra (dak)isolatie.
  • Breng je slaapkamers onder in de ruimtes waar het minste zon komt.
  • Installeer zonnewering (zoals rolluiken, zonneluifels of externe blinden).
  • Zet ramen open zodra het buiten koeler is dan binnen (let wel op inbraakrisico).
  • Geef je koel- en ventilatiesystemen een onderhoudsbeurt in de lente.
  • Zorg voor een frisse slaapkamer en luchtig beddengoed. Ververs regelmatig de kussensloop en lakens.
  • Creëer extra schaduw door het aanplanten van groen, het aanbrengen van luifels, etc.
  • Kalk (of verf) daken wit of bevochtig platte daken met een dun laagje water. Ook groendaken, groengevels en groene opritten hebben een verkoelend effect.
  • Verplaats je naar een koelere plek buitenshuis indien je woning ontoereikend gekoeld kan worden. Ga bijvoorbeeld naar een park, bibliotheek, dienstencentrum, overdekt koopcentrum, kerk, moskee, synagoge, etc.

 

3 )Eten en drinken bij warm weer

Te weinig drinken is samen met het te warm hebben een van de belangrijkste oorzaken van gezondheidsproblemen op erg warme dagen.

Drinken bij warm weer:

  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust.
  • Drink regelmatig en vóór je dorst hebt. Kleurt je urine donker of plas je minder dan gewoonlijk? Dan drink je te weinig.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Je lichaam verliest sneller vocht als je alcohol drinkt. En gesuikerde dranken neem je minder snel op.

Speciale aandacht voor ouderen:

  • Laat de oudere voldoende en regelmatig drinken, ook als hij geen dorst heeft. Doe dat ook enkele dagen voor de warme dagen. Zo bouwt hij een vochtreserve op.
  • Bied keuzemogelijkheden en variatie aan zoals koffie, thee en suikerhoudende dranken. Daarmee zet je aan tot drinken.

Speciale aandacht voor kinderen en baby’s:

  • Een kind heeft pas dorst wanneer het uitgedroogd is. Wacht dus niet tot het moment dat een kind dorst heeft om het drinken te geven.
  • Laat een kind meerdere kleine hoeveelheden na elkaar drinken. Dat is beter dan een grote hoeveelheid in één keer. Vermijd te koude dranken om buikkrampen te voorkomen.
  • Wees alert voor tekenen van uitdroging. Minder dan vier natte luiers op 24 uur, holle ogen met droge kringen errond, een ongewone huidskleur, extreme slaperigheid of prikkelbaarheid, koorts, braken, diarree, hoofdpijn en ademhalingsmoeilijkheden zijn redenen om een arts te raadplegen.
  • Moeders die borstvoeding geven moeten ook extra drinken en hun baby vaker aanleggen.

Eten bij warm weer:

  • Hou rekening met adviezen voor een gezonde voeding en laat water primeren.
  • Eet lichte maaltijden die makkelijk te verteren zijn, dat vraagt minder energie van je lichaam
  • Eet voldoende groenten en fruit. Dit zijn extra vitaminen voor je lichaam.

 

 4 ) Ben je chronisch ziek of neem je medicijnen?

Als je aan een chronisch ziekte leidt, ben je gevoeliger voor gezondheidsproblemen op erg warme dagen. De warmte ontregelt je lichaam. Vaak kan je zelf al goed inschatten wat je lichaam aankan. Maar wees extra voorzichtig op warme dagen. Zeker wanneer je medicatie neemt: je lichaam kan hier anders op reageren op erg warme dagen. Bovendien kan warmte en direct zonlicht invloed hebben op de werkzaamheid van geneesmiddelen. Ook de concentratie van medicijnen in het bloed kan veranderen door meer te drinken. Dit kan leiden tot een te hoge dosering of tot ongewenste wisselwerking bij gebruik van meerdere medicamenten.

  • Ga op voorhand langs bij je arts en vraag of je de medicatie gewoon mag doornemen en op dezelfde manier mag bewaren op erg warme dagen. Vraag op welke symptomen je extra moet letten op erg warme dagen.
  • Lees de bijsluiter voor bewaaradvies. Staat er geen bewaaradvies, bewaar de medicatie dan op een koele, droge plek. De badkamer is geen goede plek voor medicijnen: het is daar te vochtig.
  • Als je inkopen doet, ga dan het laatst langs de apotheek en daarna onmiddellijk naar huis. Laat medicijnen niet in een warme auto liggen. Indien nodig bewaar je medicijnen in een koeltas.
  • Laat voor je zorgen. Stel een lijst op van mensen die je kan contacteren op erg warme dagen. Organiseer dat je vrienden, buren, … eens extra bij je langskomen of contact met je opnemen op extra warme dagen. Trakteer hen op een ijsje ;-).
  • Schrijf je in bij buur-voor-buur initiatieven in je gemeente en vraag of ze iemand langs kunnen sturen op erg warme dagen.
  • Blijf binnen op erg warme dagen en op dagen met hoge ozonconcentraties.

 

5) Woon je in de stad bij warm weer?

In de stad ontstaat vaak een microklimaat. Overdag wordt het warmer dan op het platteland en ’s nachts koelt het minder af. Daarom is het extra belangrijk om je in de stad te voorzien op erg warme dagen.

  • Pas de algemene tips nauwgezet toe.
  • Zorg voor voldoende drinken en verkoeling! Zorg voor een woning die je kan koel houden.
  • Creëer extra schaduw door het aanplanten van groen, het aanbrengen van luifels, etc.
  • Kalk (of verf) daken wit of bevochtig platte daken met een dun laagje water. Ook groendaken, groengevels en groene opritten hebben een verkoelend effect.
  • Verplaats je naar een koelere plek buitenshuis indien je woning ontoereikend gekoeld kan worden. Ga bijvoorbeeld naar een park, bibliotheek, dienstencentrum, overdekt koopcentrum, kerk, moskee, synagoge, etc.

6) Sporten in de hitte

Goed zo!  Beweging is belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid (link). Beweging en een goede algemene conditie zorgt ervoor dat je je sneller kan aanpassen aan de warmte. Maar! Op erg warme dagen reageert je lichaam anders!  Je natuurlijke vocht- en warmteregeling is uit balans. Vooral sporters bij buitenactiviteiten (bv. marathonlopers, recreatieve atleten, fietsers, wandelaars) zijn meer blootgesteld en lopen hoger risico op warmte-gerelateerde gezondheidseffecten.

  • Neem altijd voldoende water mee!  Drink ALTIJD voldoende.
  • Overmatig water drinken zorgt voor een verdunning van het bloed en verlies van zoutgehalte. Hierdoor kan de hartfunctie verstoord raken. Nuttig ook isotone dranken met extra zouten en mineralen (via sportdranken of zoute oplossingen).
  • Wees slim en sport/beweeg/wandel op koelere momenten van de dag.
  • Hou je gezondheidstoestand in het oog.  Is je urine donker of ga je minder vaak naar het toilet? Drink dan meer! Voel je je anders dan op andere dagen? Doe het dan nog wat rustiger aan.
  • Start niet met intensief bewegen op erg warme dagen indien je dit niet gewoon bent. Laat je lichaam langzaam wennen aan de warmte. Ken je eigen capaciteiten en luister ten alle tijden naar je lichaam.
  • Probeer je sportactiviteit te plannen in de voormiddag.
  • Train indoor (gekoelde ruimte) indien mogelijk of zoek schaduwrijke plekken op. Kies de juiste ondergrond: trainen op beton is warmer dan op een bosgrond of gras.
  • Zorg dat je voldoende beschermd bent tegen de zon. Breng een aantal keer per dag zonnecrème aan, op alle plaatsen waar zon komt. Breng niet teveel zonnecrème aan op het voorhoofd. Door overvloedig zweten kan dit de ogen irriteren.
  • Draag een hoofddeksel in de zon.
  • Zorg voor afkoeling. Draag aangepaste, lichtgekleurde en ventilerende sportkledij die zweet doorlaat.

Maar blijf bewegen.  Laat je auto staan, zo help je meteen te voorkomen dat er steeds meer erg warme dagen komen.